-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

روش حضرت علي در تقسيم بيت المال چگونه بود؟
اميرمؤمنان (ع) در زمان خلافت كوتاه مدت خود، برخلاف روش عثمان، در تقسيم بيتالمال كوچكترين تبعيضي قائل نميشد و هيچ كس را بيجهت برديگري ترجيح نميداد، و اگر گزارش ميرسيد كه يكي از فرمانداران، در اين مورد تخلف نموده، او را شديداً مورد مؤاخذه قرار ميداد.
اميرمؤمنان (ع) ضمن نامهاي به «قثم بن العباس» (فرماندار مكه) چنين نوشت:
«آنچه از بيتالمال نزد تو جمع ميشود، در ميان مستمندان و عيالمندان آن محل تقسيم كن و مواظب باش كه اين اموال حتماً به مصرف بيچارگان و درماندگان برسد و اگر چيزي از آن اضافه ماند، براي ما بفرست تا در ميان نيازمندان اينجا تقسيم كنيم». (نهج البلاغه صبحي صالح نامة 67/457)
علي (ع) كوشش ميكرد تا اموال عمومي در مصارف حقيقي خود مصرف شود و بهيچ وجه اجازه نميداد عزيزان بيجهت، ديناري از بيتالمال را تصرف كنند.
در زمان خلافت اميرمؤمنان (ع) «عبدالله بن زمعه» كه يكي از شيعيان آن حضرت بود، به محضر امام شرفياب شد و مبلغي از بيتالمال تقاضا كرد، اميرمؤمنان (ع) فرمود:
«اين اموال نه مال من است و نه مال تو، بلكه متعلق به همه مسلمانان است كه با شمشير سربازان اسلام، فراهم شده است، اگر تو نيز با مجاهدان اسلام در جنگها شركت كني، به تو هم سهمي برابر سهم آنها خواهد رسيد، و گرنه محصول زحمات آنها به ديگري داده نخواهد شد.! (مدرك گذشته خطبة 232 /353)
اگر عثمان نيز مثل علي (ع) رفتار ميكرد و اموال عمومي را بر اساس موازين اسلامي تقسيم مينمود، هرگز كشته نميشد و آن همه گرفتاري و آشوب در جامعة اسلامي به وجود نميآمد.
در دوران حكومت اميرمؤمنان (ع) روزي اموالي از اصفهان به مدينه رسيد كه در ميان آن قرص ناني وجود داشت، علي(ع) همة اموال را هفت قسمت كرد و قرص نان را نيز هفت قسمت نمود و روي هر سهم از مال، يك قطعه از نان را نيز گذاشت و آنگاه براي تعيين نخستين فردي كه سهم خود را بگيرد، قرعه كشيد. ( سنن بيهقي /6/348)
اميرمؤمنان (ع) براساس منطق قرآن، در تقسيم بيتالمال، نژاد و وابستگيهاي گروهي يا جغرافيائي و قبيلهاي را هرگز مناط قرار نميداد و به عرب و عجم سهم مساوي عطا ميفرمود.
روزي دو زن فقير كه يكي عرب و ديگري از نژاد ديگر بود، و قبلا از بردگي آزاد شده بود، نزد اميرمؤمنان (ع) اظهار احتياج كردند، امام دستور داد به هر يك به طور مساوي مقداري گندم و 40 درهم پول نقد بدهند، زن غير عرب سهم خود را گرفت و رفت، ولي زن عرب گفت: چرا عطية مرا با او مساوي قرار دادي در صورتي كه من بر او برتري دارم؟
امام فرمود: «در كتاب خدا (= قرآن) فرزندان اسماعيل بر فرزندان اسحاق (كه از كنيز متولد شده است) برتري ندارند. (سنن بيهقي /6/349)

: آية الله جعفر سبحاني
شخصيتهاي اسلامي شيعه ج 1 ـ 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.